Innovatieve ANP-diensten voor kennisinstituten, organisaties en MKB

Het Algemeen Nederlandse Persbureau (ANP), leverancier van onafhankelijk nieuws en foto’s aan uitgevers, beweegt zich in een markt die gekenmerkt wordt door enkele grote spelers en weinig nieuwe aanwas. Tegelijkertijd is online communicatie de manier geworden voor bedrijven en organisaties om zichzelf in de kijker te krijgen. Met een strategie gericht op het ontwikkelen en aanbieden van innovatieve diensten rond ANP-content, bedient het Persbureau nieuwe b2b-doelgroepen. Martijn Bennis (Algemeen Directeur van het ANP) vertelt over nieuwsverrijking, contentmarketing, exclusief publicatierecht en ondernemerschap.

…., verzorgd door het ANP

Misschien eerst even de achtergrond. ANP is van oudsher bekend als leverancier van foto’s en nieuws aan de nieuwsmedia. Dat is al 85 jaar onze basistaak. Maar er zijn steeds minder uitgevers en die er zijn, zijn heel erg groot. We verwachten ook geen groei, omdat er nou eenmaal heel weinig uitgevers bij komen. Voor een persbureau is dat een kwetsbare situatie.

Met een nieuwe strategie willen we onze positie in de media behouden en tegelijkertijd willen we de dienstverlening uitbreiden naar partijen buiten de media. Dat deden we al een beetje met een dienst als persberichtendistributie [Pers Support red.].

 

Nieuwsverrijking

Om met Expert Support te beginnen. We constateerden dat veel expertise bij kennisinstituten, zoals universiteiten, onderzoeksinstellingen en grote bedrijven, niet voldoende gebruikt wordt om dat instituut op de kaart te zetten. Tegelijkertijd weten we dat journalisten vaak gebruik maken van een kleine groep experts. Het zijn altijd dezelfde bekende mensen die ergens aanschuiven.

Wij zijn goed gepositioneerd om experts en journalisten met elkaar te verbinden via ‘nieuws’. Dat doen we door experts op te nemen in de database van Expert Support. Zodra journalisten dan zoeken op een trefwoord, komen de experts tevoorschijn op wie dat trefwoord van toepassing is.

We bewaken die database wel. Niet elke expert komt daar in, waarbij wij overigens niet iets vinden van een bepaalde ideologie. Iemand mag best een klimaatontkenner zijn. Als hij daarover publiceert en wij vinden het curriculum voldoende, dan is hij een expert. Het is nadrukkelijk ook een business case. Om die screening te kunnen doen vragen we een klein bedrag per jaar om in die database te zitten.

Experts kunnen ook extra aandacht genereren op het moment dat ‘nieuws’ zich voordoet. Dat kan in de vorm van een quote of in de vorm van een vermelding in de nieuwsagenda. Daarmee laat een expert zien dat hij iets vindt van een actuele nieuwsontwikkeling.  Daar gelden wel aparte tarieven voor.

Ik zou het een mogelijkheid tot verrijking noemen. Wij maken geen content; we suggereren ‘expertise’ aan journalisten.

 

Contentmarketing

Ook StoryChief past in de strategie om nieuwe doelgroepen aan te boren. Kijk, bijna elk bedrijf doet tegenwoordig wel iets aan contentmarketing. Dat is namelijk de manier geworden voor een bedrijf om zichzelf in de kijker te krijgen. StoryChief is een platform van een Belgisch bedrijf. Dat zorgt ervoor dat de contentdistributie naar social media, blogs en websites effectief gebeurt en dat de resultaten meetbaar zijn. Dat is de kwaliteit van dat platform.

Wij verrijken het platform met onze diensten: nieuws, foto’s, persberichtendistributie. We bieden ons nieuws aan als inspiratiebron, zodat bedrijven – op basis van dat nieuws of de feiten die in een nieuwsbericht staan – hun eigen content kunnen maken. Wij werken daarbij met een stuk of tien profielen, zodat een bedrijf elke dag de nieuwsstroom krijgt die gefilterd is op zijn belangstellingssfeer.

Door de combinatie van het platform met de content van ANP is StoryChief een toolbox geworden waarmee bedrijven heel actueel kunnen zijn met hun content. Ze kunnen ook foto’s afnemen om hun content aantrekkelijker te maken. En ze kunnen ook nog besluiten om hun content te distribueren naar de Nederlandse media in de vorm van een persbericht. Dat is de dienst die we met StoryChief aanbieden aan grote en middelgrote bedrijven.

 

Exclusief publicatierecht

Wat we nog niet besproken hebben, is dat we ook nieuwstromen leveren aan bedrijven buiten de media. Die nieuwsstromen zijn puur journalistiek. Zo maken we bijvoorbeeld een tech-nieuwsfeed en een nieuwsfeed over duurzaamheid die beschikbaar zijn voor alle mediabedrijven. Bedrijven kunnen die nieuwsstromen kopen. Dat noemen wij ‘partnerships’ en die hebben we met grote bedrijven.

We geven bedrijven dan een licentie waarmee zij de ANP-content over een bepaald onderwerp mogen publiceren op hun eigen kanaal, zoals ook mediabedrijven dat doen. Andere bedrijven kunnen die content nog steeds krijgen en inzien, maar voor dit soort partnerships geven we wel exclusiviteit in een bepaalde sector. Anders gaat de lol er natuurlijk af, als iedereen alles mag publiceren.

En waarom zou een bedrijf geen onafhankelijk ‘nieuws’ publiceren als ze daarmee de doelgroep bedienen, hoger in de Google-ranking komen en meer traffic genereren naar hun website? Ze krijgen geen toegang tot de redactie. Dat is heel belangrijk. Onze onafhankelijkheid mag niet worden aangetast. Het zijn dan marketingdoelen, waarvoor bedrijven ons onafhankelijk ‘nieuws’ gebruiken.

 

Ondernemerschap

Bedrijven kunnen voor meerdere diensten kiezen. Maar dat zijn gescheiden beslissingen. Als ze expertise hebben, dan kan het zijn dat wij die willen aanbieden via Expert Support. Daar stellen we wel eisen aan. Ze kunnen er ook voor kiezen om de contentmarketing effectief en efficiënt in te richten, foto’s af te nemen en om persberichten te versturen. Dat kunnen ze dan doen met StoryChief. Als ze onafhankelijk ‘nieuws’ willen publiceren om daarmee hun eigen geloofwaardigheid en autoriteit te bevestigen, dan kan dat met een partnership.

Al onze nieuwsafnemers hebben een heel duidelijk consumentenprofiel. Wij zijn geen consumentenplatform. Wij zijn een betrouwbaar nieuwsbedrijf voor mediapartijen en bieden ook onafhankelijke content aan niet-mediabedrijven voor communicatiedoeleinden. Dat is niet concurrerend met onze afnemers in de nieuwsmedia.

 

De potentie van het ANP zit in het bevorderen van initiatieven en de vertaling in nieuwe diensten, nieuwe markten en nieuwe product-marktcombinaties. Dat is mijn opdracht geweest toen ik drieënhalf jaar geleden begon om het ANP ondernemender te maken en – in die zin – de dienstverlening te verbreden. Dat ondernemerschap is de uitdaging. En dat is ook leuk om te doen!

 

Foto Martijn Bennis: ANP 

Deel dit artikel

Agenda