Schoolsupport zet in op verdere groei met overname van de Bareka Rekentoetsen

De relatief kleine uitgeverij Schoolsupport is groot in additionele leermiddelen en remediërende oplossingen.  De afgelopen jaren heeft de uitgeverij het portfolio gestaag uitgebreid met de overnames van Ars Scribendi (2011), Documentatiecentrum (2017, Noordhoff Uitgevers), Kits & Klapkrant (2020, Van de Eenhoorn) e...

Ontstaan uit een pioniersgeest: Adam, de redactierobot

ADAM, de redactierobot van RTL Nieuws spreekt tot de verbeelding. Maar wie aan een robot met grijparmpjes denkt, heeft het mis. ADAM staat voor Automatische Data Artikel Machine; software die RTL heeft ontwikkeld om uit een dataset hyperlokaal nieuws te genereren met duiding in de look & feel van RTL Nieuws. De reda...

Even voorstellen: Ida Niamat

Ida Niamat is freelance redacteur en parttime Senior Informatieprofessional (ict) voor het domein Creative Business bij de Hogeschool InHolland / University of Applied Sciences.

In het vakblad Informatieprofessionals introduceert zij zichzelf aan de hand van 6 favorieten: film, muziek, website, bibliotheek, App en ...

Terug naar de basis: Actief Leren Lezen

De onafhankelijke educatieve uitgeverij Kluitman Educatief brengt met Actief Leren Lezen (2017) een vernieuwende leesmethode op de markt voor groep 3 en 4. Volgens de uitgeverij brengt de methode het leesplezier onder kinderen weer terug en kan het de laaggeletterdheid terugdringen.
Actief Leren Lezen is het antwoor...

Eppo van Nispen tot Sevenaer over kunstmatige intelligentie en cultuur

Op initiatief van de Koninklijke Bibliotheek, Centrum Wiskunde & Informatica en het Nederlands Instituut Beeld & Geluid is de Nederlandse AI Coalitie uitgebreid met de werkgroep Cultuur en Media. Vanuit vier deelwerkgroepen wordt toegewerkt naar een innovatie-agenda rond onderzoek naar toepassingen van Kunstmatige I...

Innovatieve ANP-diensten voor kennisinstituten, organisaties en MKB

Het Algemeen Nederlandse Persbureau (ANP), leverancier van onafhankelijk nieuws en foto’s aan uitgevers, beweegt zich in een markt die gekenmerkt wordt door enkele grote spelers en weinig nieuwe aanwas. Tegelijkertijd is online communicatie de manier geworden voor bedrijven en organisaties om zichzelf in de kijker t...

Digitaal renoveren: aanpassen op de nieuwe werkelijkheid

Xavier van Leeuwe (Director Consumers bij Mediahuis) en Matthijs van de Peppel (Director of Marketing and Data bij NRC Media) beseften dat disruptie in de krantenbusiness eerder is gekomen dan bij andere sectoren, zoals  banken en verzekeringsmaatschappijen.  Hierdoor hebben ze ook  eerder een oplossing gevonden. Di...

Agenda